20 augusti, 2009

Tid - en riktig djupdykning

Var går gränsen... Var sätter man gränser... och framförallt är det ok att sätta gränser?

Hur värderas tid?
Hur värderar man andras tid?
Eller hur respekterar man andras tid?
Är tid viktigt?

Om jag ska hämta bullar till ett frukostmöte... Bör jag köra hemifrån mycket tidigare än min ordinarie arbetstid eller hur är det? Bör jag köra hemifrån när min ordinarie arbetstid börjar? Ska jag ta lunchrast enligt personalhandboken på 45 minuter eller kan jag äta framför datorn och gå tidigare eller rent av komma eller gå hem senare? Vad är rimligt, relevant och mest logiskt?

Eller en kväll eller helg och någon från arbetsplatsen ringer... Ska man svara om man har tid, eller oavsett om man har tid inte svara?? Knepigt eller hur?

Tid är ett fundamentalt begrepp i vår tillvaro som är svårt att definiera, och frågan om dess natur är något som har engagerat vetenskapsmän och filosofer i alla tider.

Liksom en sträcka anger avståndet mellan två platser i rummet, anger ett tidsintervall "avståndet" mellan två händelser i tiden, alternativt ett händelseförlopps varaktighet.

Oavsett vilket är det "nuet" som gäller... Och vem av oss blev klokare på detta inlägget en vanlig torsdag som denna, skratt!

1 kommentar:

Jeanette sa...

Shit vad seriöst. Det lät inte riktigt som du :-)
Ge fan i att svara när du inte har betalt. Det är ingen som tackar dig! Fru B Itter :-)