21 december, 2010

Lite funderingar...

Samtal mellan arbetskollega och mig häromdagen:

Jag: - Åh, så gott det ser ut, vad är det för smarrigt du har med dig till lunch?
Kollega: - Ja, det är en kycklinggryta som vi svängde ihop i helgen...
Jag: - Mumsigt ser det ut i alla fall!
Kollega: Ja, men det är en onyttig gryta där är grädde, alltså vispgrädde i...

Fundering från min sida:
Varför ursäktar man sig alltid att där är grädde i maten? För jag är helt hundra på att min kollega tillsammans med flickvän smaskade i sig grytan och njöt med ett eller flera glas vin till.

Men inte ett ljud om att vin e onyttigt... För det är ju inte bara "farligt" även det är ju fullt med kalorier eller iaf så får levern det fullt upp och har inte tid att förbränna bort grädden och övrig mat. Oavsett om det var ett blad isbergssallad eller en härligt välsmakande kycklinggryta....

Japp... Det var en fundering såhär dan före dan före...

Nästa är som följer:

Varför är alla så in i bomben hetlevrade, uppjagade och allmänt tossiga såhär inför jul?

Vi har än så länge inte matransonering,i Sverige och våra butiker har öppet till 21 el 22 på kvällarna och har vi riktig "tur" har både detaljhandel och daglivaruhandeln öppet på självaste julafton. (Jag kallar det otur för jag tycker man ska njuta på Julafton).

Allt handlar ju om planering, eller hur?

Och för den som inte hinner göra julgodiset själv, baka lussekatterna eller koka gröten så finns även det numer att köpa färdigt i formar och olika utförande.

Ok, långsökt - men för in i hundan! NJUT AV JULEN!

Numera säger vi bara "God Jul" och stressar vidare, på den gamla goda tiden sa man alltid:
Med önskan om en fröjdefull jul!

En tankeställare, moralkaka eller vad ni själv önskar kalla denna monolog. Nu ska det lagas hederlig husmanskost i vårt kök!

Inga kommentarer: