17 december, 2010


Just nu känner jag mig lite wild and crazy som min bästa vän brukar säga...

Sugen på en liten "tävling" såhär i juletid!

Eftersom jag inte är någon rimmare får jag väl ha en annan juligtävling

Under kommentar skulle jag önska ett enklare smarrigt recept som tävlingsbidrag! Det kan vara tilltugg, förrätt, huvudrätt eller varför inte en dessert?

I vinsturnan finns ett laddat presentkort från KICKS och väntar fram till onsdag nästa vecka!

Man får lov att lämna flera tävlingsbidrag - för jag gillar smarriga saker :)

7 kommentarer:

Hälsningar Marika sa...

Haha, nu trodde ni allt att någon lämnat ett bidrag va??? Men tji fick ni... Kom igen nu! Tävla!

Anonym sa...

Vit chokladpannacotta med limemarinerade bär...mumsfilibabbba!

Till 4 personer

Pannacotta
1 gelatinblad
1/2 vaniljstång
100 g vit choklad
2 dl vispgrädde
2 msk mjölk

Marinerade bär
4 dl bär t ex jordgubbar. hallon. björnbär
3 tsk strösocker
1 lime
Hallonpuré
250 g hallon

Gör så här
1. Lägg gelatinbladet i kallt vatten, ca 5 minuter. Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur den. Hacka chokladen i mindre bitar.
2. Koka upp grädde, mjölk och vaniljstången med frön. Ta kastrullen från plattan. Ta upp vaniljstången. Lägg i gelatinbladet och chokladen. Låt det smälta under omrörning.
3. Häll upp blandningen i fyra portionsglas. Låt dem stå kallt i ca 4 timmar.
4. Skär ev. bären i mindre bitar. Lägg den i en skål och strö över socker och rivet limeskal.
5. Mixa hallonen och passera dem genom en sil.
6. Garnera pannacottan med bär och servera hallonpurén till.

Dryckestips
Till den här efterrätten passar ett sött mousserande vin väldigt bra.
Eller annars ett sött vitt vin, t ex en beerenauslese från Tyskland eller Österrike. Annars en kopp kaffe...lovely!
Kram M

Sandy sa...

Julgodis - Rock Road.
Mörk choklad (600g)
Dumle (2 påsar minus det man äter när man väntar..)
Marshmallows (typ 2 nävar)
Jordnötter (salta, 3dl)

Smält chokladen över vattenbad. Häll dumle, jordnötter och marshmallows på en plåt. Häll över den smälta chokladen och blanda runt. Låt stelna på plåten. Skär upp i rutor.

Weei!

Sandy sa...

Vitlökssås med boursinost:

2,5 dl mellangrädde
1 vitlöksklyfta
salt och peppar
2 boursinostar


Räcker till typ 4pers. Eller två middagar och en matlåda om man gillar sås:D

Sandy sa...

Egna chips i ugn.

Skär potatisen i tunna skivor och lägg utspridda på en plåt. Ringla över matolja (2-3 matskedar för en täckt plåt) och flingsalta. Behövs inte mycket olja men det är viktigt att det kommer olja på alla skivorna! In i ugnen på 200grader i ca 5 minuter. OBS håll koll och ta ut dem när de börjat få brun färg i kanten.

Servera med kyckling eller what ever.

Har jag vunnit nu??

Sandy sa...

Sandras fejk-thai-gryta.

4 pers.
Kycklingfilé (4st)
Paprika (röd helst) (1st, jag tar 2st för jag älskar paprika...)
gul lök (1 stor)
vitlök (2 klyftor i små bitar)
kokosmjölk (3dl)
matlagningsgrädde (1dl)
soja
sweetsour sås

Red såsen med mjöl så den inte blir vattning. Smaka av med soja och sweetsour sås efter smak

Serveras med ris och minimajs

Sandra sa...

.... Nu måste jag har vunnit...