09 februari, 2010

Mental uppladdning....

Ja, min kära kära släkting i Dorotea går i väntans tider och under väntan har hon mer energi än... ja, jag kan ju inte skriva mig eftersom jag är lat av naturen men jag kan jämföra hennes energi med Anja Pärsons drivkraft inför OS 2010!

Läste att hon idag skulle baka mini semlor och då fick jag en huslig idé (jag är ju inte så bra på att baka) men att det skulle minsann jag också göra - på Lördag!

Ja, den som lever får se... Det här med att baka brukar jag ha en förmåga att skjuta på...

Kan jag skylla detta på min uppväxt haha ??? Vet att mamma följer min blogg men jag lovar er att jag inte ljuger när jag säger att hon inte var den som uppmuntrade mig att baka när jag var yngre och bodde hemma!

Hon såg liksom mjölet uppåt väggarna och att jag använder alldeles för många redskap, tror jag i alla fall att det berodde på? Sen kan ju inte jag förstå att de inte har investerat någon diskmaskin ännu... De kör på hennes och pappas årgång 1943 och 1944 och är fullt nöjda med detta.

Ja,ja, vi får se om det blir några semlor men jag har ju receptetfrån Terese och även snokat rätt på ett på Arlas hemsida:

Ingredienser
30 st
50 g smör
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
1 1/4 dl Kesella lätt
2 krm salt
1 tsk stött kardemumma
3/4 dl socker
8-9 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg

Fyllning:
200 g mandelmassa
1 dl mjölk
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
florsocker
Gör så här
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt salt, Kesella, kardemumma, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut små, runda och släta bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 5-7 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Skär ett litet lock på varje bulle. Gröp ur en del av inkråmet. Blanda det med riven mandelmassa och mjölk. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och klicka det på bullarna. Lägg på locken och sikta över lite florsocker.


Och efter att jag nu fyllt 40-år vet jag att jag kommer att välja det som verkar lättast, hehe! Lovar att fixa bilder om det nu blir några mini-semlor!

Inga kommentarer: