27 oktober, 2009

Förkylningen är ett faktum

Igår började nästäppan och i eftermiddags började jag snörvla och ha mig, trist som bara den... Är väl ett faktum att jag har drabbats tyvärr!

Fakta om förkylning:
Förkylning är den vardagliga, sammanfattande benämningen på infektioner som drabbar de övre luftvägarna och näsans slemhålor. Akut viral nasopharyngit är det vetenskapliga namnet. Förkylning orsakas vanligen av rhinoviruset.
Vanliga symptom är öm hals, rinnig näsa, täppt näsa,
nysningar och hosta. Ytterligare symptom kan vara ögoninflammation, muskelsmärta, trötthet, huvudvärk, muskelsvaghet och minskad aptit. Feber och utmattning är vanliga vid influensa. Förkylningens symptom försvinner vanligtvis efter någon vecka.

Rhinovirus är ett litet RNA-virus som är mest känt för att orsaka "vanlig" förkylning. Viruset tillhör Picornaviridae-familjen och har också varit delaktigt i att orsaka bronkit och är det virus ofta sett i astma-attacker. Viruset sprider sig lättast via närkontakt och förökar sig bäst i vävnader med en temperatur på 33-35°C. Rhinoviruset har en inkubationstid på 1-3 dagar.
Någon medicinsk behandling finns inte eftersom rhinoviruset har för många härkomster. De alternativa behandlingar folk provar är exempelvis att äta mycket
C-vitamin, vitlök eller kycklingsoppa men det finns inga medicinska bevis på att dessa metoder har någon effekt på infektionen. Med dagens medicin är ett botemedel eller vaccin nästan omöjligt att framställa.

Med tanke på fakta ovan så är det förklaring till att:
  • Jag inte är speciellt hungrig
  • Jag får bara luft via en näsborre
  • Mitt ena öga har varit lite tjorvigt (med godmorgon i...)
  • Och det är heeeelt ok att hoppa i säng så fort jag vattnat Benson

Mitt mantra ikväll blir: - Imorgon är en annan dag d v s frisk som en nötskrika!

Inga kommentarer: