05 juli, 2011

Ännu en underbar morgon

... och jag hoppas dagen blir lika bra som dagen startat! Tänk om jag fick ligga kvar och plaska hela dagen, ja, jag menar inte fick utan kunde fått....

Jag har ju några veckor kvar till den efterlängtade semestern. Den är väldigt efterlängtad! Just i skrivande stund spritter det i "min hitta på något kul nerv" som tar mig till olika resesighter, destinationer med sol, mat och ledighet. Men det har itne klickat riktigt så vi får väl se vart det landar, skratt!

Inbokat är ju dagar med bästa vännerna på besök - vad dessa dagar kommer att innehålla vet vi aldrig förrän efteråt - vi kör på dagsformen. Men det avslutas i alla fall med Prag i några dagar så mycket vet vi i, inte illa det inte!

När det gäller semester drömmar/tankar så är bilden man ser framför sig solfylld, behaglig! Inga mygg, inte regn och åska und so weiter... Men man vet aldrig hur det blir, det sista som lämnar kroppen är hoppet!

Nu över till dagens tankar som for runt när jag simmade imorse:

Snällhet, tacksamhet och nyfikenhet

Hörde jag nämligen Stefan Einhorn nämna på tv häromkvällen. Tre ord som idag är undervärderade. Tre otroligt viktiga och fina ord som används alldeles för lite och som ibland till och med föraktas.

Snäll är fint att vara.
Snälla borde fler vara, oftare.
Snällhet föder snällhet.
Att vara snäll är att bry sig om både sig själv och andra.
Att vara snäll gör världen till en bättre plats, för alla.
Att vara snäll är vackert, viktigt och inget att skämta om.

Tacksamhet är förutsättningen för snällheten.
För att kunna vara snäll krävs att det finns tacksamhet hos mottagarna.
Tacksamhet föder snällhet.
Den som är tacksam och som odlar sin känsla av tacksamhet har lättare att vara snäll.
Och tacksam kan man vara över allt, även eller kanske framförallt, små saker. Att vara vid liv. En vacker solnedgång. Mättnadskänslan efter en god middag. Att ha semester. Att vakna bredvid någon man älskar och är älskad av. Det finns så mycket. Bara fantasin sätter gränsen. Ser man det ökar graden av tacksamhet.

Och nyfiken. Det krävs av en om man skall kunna orka fortsätta och utvecklas. Också ett vackert ord. Nyfikenhet föder nyfikenhet, i en anda av upptäckarglädje som föder processen och ger den liv.

Tacksamhet, nyfikenhet och snällhet. Tre ord som borde omsättas i handling oftare. Tre ord som blir värdefullare ju mer de används. Tre ord som alla kan ta till sig.

Hur ofta har du hört att du är "för snäll" eller "du ska inte vara så nyfiken"?

Jag hejjar på Stefan Einhorn!

Inga kommentarer: